Rólunk írták

VASÁRNAP KEZDŐDIK A MAGYAR NÉPMESE NAPJA

Népújság 2013. szeptember 24. Szerző: Mózes Edith

Immár kétéves múltra tekint vissza, hogy a magyar népmese napját közösen szervezi az EMNT és több civil szervezet. Kétnapos rendezvény lesz, vasárnap, szeptember 29-én és hétfőn, 30-án. Első nap a közösségé, második a családoké lesz, hangzott el az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács sajtótájékoztatóján, amelyen jelen volt Kádár Annamária pszichológus, Jakab István, az EMNT alelnöke és Cseh Gábor, az EMNT megyei elnöke.
A rendezvényre az EMNT, az Erdély Fm, a Kulcs Egyesület, a Lurkó kuckó játszóház, a Folk Center Alapítvány, a Kulcslyuk könyvesbolt szervezésében kerül sor, de az RMDSZ és az EMNP is támogatja, mondta Jakab István.
Kádár Annamária elmondta, hogy az Erdély FM rádió közreműködésével kölyökrádiózást fognak tartani, amikor óvodások, kisiskolások és nagyobb gyerekek is mesélni fognak. A tavalyi Maros megyei népmesemondó verseny két díjazottja is részt vesz.
A Kulcs Egyesület képviseletében Kádár Annamária tart előadást a népmese személyiségfejlesztő szerepéről. Ezen kívül a Babeş–Bolyai Tudományegyetem diákjai kézműves tevékenységeket mutatnak be, nemezelést, mesefigura-készítést. A Folk Center Egyesület részéről népi játékok, néptáncoktatás lesz, a Lurkó kuckó játszóház pedig különböző képességfejlesztő játékokkal jelentkezik. Ezenkívül lesznek közös játékok, közös mesélés, amelyekkel az együttlét fontosságát kívánják hangsúlyozni a szervezők. Szeretnék megszólítani a szülők mellett az óvónőket és tanítónőket, akiket arra kérnek, hogy hétfőn meséljenek az óvodában és az iskolában is, és a családban is legyen jelen a népmese. Ugyanis hétfőn ezzel folytatódik a magyar népmese napja. Azt szeretnék elérni, hogy a népmese állandó része legyen a családok életének.
A Kulcslyuk könyvesbolt mesestanddal érkezik, ahol a gyerekeknek lehetőségük lesz a mesekönyveket lapozgatni. Ezek mellett magyar népmeséket is vetítenek. A vasárnapi rendezvény helyszíne a Múzeum kávézó, délután fél öttől hét óráig.
Cseh Gábor bejelentette, hogy délután hat órától kerül sor A bajnokok, élsportolók, sportbarátok klubjának megnyitójára a megyei tanács nagytermében. Az eseményt Bölöni László levélben üdvözölte, amelyet az alakuló ünnepségen olvasnak fel. – Jelen lesznek világbajnokok, Európa bajnokok, olimpikonok, de részt fognak venni a legújabb sportsikereket elért marosvásárhelyiek is, nyilatkozta Cseh Gábor. A Népújság kérdésére elmondta, hogy a klubot havi rendszerességgel szándékoznak megszervezni, bár egyelőre nem találtak megfelelő helyiséget.
Tájékoztatott, hogy szeptember 27-én, délután 3 óra körül érkezik vissza Marosvásárhelyre 500 kilométer után Juhos Gábor maratoni futó. 26-án lépi át a megyehatárt Bözödújfalunál, majd a Bözödi-tó mellett elhaladva átszalad Erdőszentgyörgyön, Balavásárig. Az utolsó szakasz 27-én lesz, Balavásártól Marosvásárhelyig.
Jakab István felhívta a figyelmet az október 6-i, szintén gyermekeknek szóló Az aradi hősök című rajzpályázatra, amelyet az EMNT hirdetett meg. A rajzok beküldési határideje október 2., a díjazásra október 6-án, a Deus Providebit Házban kerül sor. Illetve, hogy az idén advent idején megszervezik az olvasás éjszakáját (Forrás: A magyar népmese napja).

MAGAS A MÉRCE A LEENDŐ PEDAGÓGUSOK VÁLOGATÁSA SORÁN

Székelyhon.ro 2013. 07. 18. Szerző: Szász Cs. Emese

Zajlik a beiratkozás a leendő tanítók számára is, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségén felvételizniük is kell a jelentkezőknek. Magas a mérce – elvégre a leendő generációt tanítják majd az intézmény végzettjei.

jatekos_tanitas_tanitokepzo_b

Ötven hely várja a jelentkezőket a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Kar marosvásárhelyi kirendeltségén. Az óvodai és elemi oktatás pedagógiája szakon 15 államilag támogatott és 35 fizetéses hely van, amelyekre felvételi vizsgát is szerveznek. A felvételnél 75 százalékban az érettségi átlag számít, 25 százalékban pedig az anyanyelvi és alapvető matematikai kompetenciákat mérő teszt eredménye.

A marosvásárhelyi kirendeltség vezetője, Kádár Annamária elmondta, nemcsak Maros megyéből érkeznek diákok az intézménybe, hanem sokan jönnek Hargita megyéből is. „Szeretik a diákok a képzésünket, mert nagyon gyakorlatközpontú oktatás folyik nálunk. Nem csak a naprakész elméletet adjuk át a hallgatóknak, folyamatos párbeszéd is zajlik a tanárok és diákok között. Egymástól tanulunk, játékok során, életközeli helyzetekben szereznek tapasztalatot a hallgatók” – fogalmazott Kádár Annamária. Hozzátette: magas a mérce az intézményben, azokat a diákokat várják, akik tényleg tanulni akarnak. Az egyetem különlegessége ugyanakkor, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a hallgatók személyiségfejlesztésére. „A pedagógus saját személyiségén keresztül dolgozik, ezért is tartjuk fontosnak, hogy a diákjaink megismerjék önmagukat” – fogalmazott az intézmény vezetője.

A beiratkozás július 20-áig tart az intézmény Köztársaság (Republicii) tér 38. szám alatti helyszínén. A felvételi vizsgára július 22-én  kerül sor (Forrás: Magas a mérce).

                                                                                                                    PEDAGÓGUSKÉPZÉS AZ ÉLMÉNYEK JEGYÉBEN

Népújság –  2013. július 17. Szerző: Nagy Székely Ildikó

Jövendő és gyakorló pedagógusok előtt tárul ki hamarosan a Babeş-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kapuja. Az óvodai és elemi oktatás pedagógiája szakon meghirdetett felvételire ezekben a napokban lehet beiratkozni, az írásbeli vizsgára jövő hétfőn kerül sor.
Ennek apropóján beszélgettünk dr. Kádár Annamáriával, a tanintézet igazgatójával.
– Mit kínál, miben egyedi a marosvásárhelyi szakon nyújtott képzés?
– A Babeş-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Kara Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézetének marosvásárhelyi kirendeltségén a szakmai fejlődés mellett a személyiségfejlődésre, az élményeken, játékon keresztül történő tanulásra helyezzük a hangsúlyt. Nemcsak elméleti tantárgyakat oktatunk, diákjainknak lehetőségük van „élesben” is kipróbálni a tanítási szituációk mellett az olyan területeken való fejlődést is, mint az asszertivitás, a személyes érdekképviselet, a szociális felelősségvállalás, a csoportvezetés. Nagyon közvetlen a tanár-diák kapcsolat, mi kölcsönösen tanulunk egymástól. A mérce magas, nem csak egy diplomát szeretnénk a diákjaink kezébe adni, hanem versenyképes tudást is biztosítunk, amelynek birtokában bárhol megállják a helyüket. Igyekszünk egy erőteljes önismereti, személyiségfejlesztő jelleget adni a képzésünknek, mivel hisszük, hogy egy jó pedagógus elsősorban saját személyiségével nevel. A reformpedagógiákkal való megismerkedés, ezek módszereinek, tapasztalatainak elsajátítása is fontos tényező.
– Indulása óta hogyan változott, nőtt vagy csökkent az érdeklődés a képzés iránt?
– Az érdeklődés folyamatosan nőtt, elsősorban az újonnan érettségizettek körében, éppen ezért egy fiatal, aktív, életteli társaság szokott itt összekovácsolódni. Bár képzésünket leginkább friss végzősök választják, most már a nappali alapképzésünkön is vannak olyan gyakorló pedagógusok, akik tudatosították azt, hogy az egyetem nem a líceumi ismereteknek az átismétlése, rendszerezése, hanem egy szemléletformálást, nézőpontváltást, csoportban való fejlődést biztosít. Büszke vagyok arra, hogy egyetemünk elsősorban olyan hallgatókat vonz, akik belsőleg motiváltak arra, hogy tanuljanak, fejlődjenek.
– Milyenek a visszajelzések?
– Akik elvégezték a képzést, úgy vélekedtek, hogy jó volt a lazaság, a felszabadult játék, a remek hangulat, de az is hasznukra vált, hogy közben következetesek és szigorúak maradtunk a gyakorlati és elméleti tudás elsajátítása terén. A mércét elsősorban az ő jövőbeli elhelyezkedésük érdekében állítottuk ilyen magasra. Büszkék vagyunk arra, hogy egyetemünk a hazai egyetemek listáján az élvonalban szerepel, a legjobb (A) minősítést szerezte meg. Egykori hallgatóink közül egyesek visszajárnak hozzánk, munkájuk révén összedolgoznak velünk.
– Milyen irányban fejlesztenétek tovább a szak kínálatát?
– Szeretnénk mesteri képzést is indítani, a hallgatóink visszajelzése szerint erre van a legnagyobb igény. Idén Kolozsváron meg is szervezik ezen a szakon a mesterit.
– Miben válik egy gyakorló pedagógus hasznára, milyen lehetőségeket tár fel számára ez a képzés?
– Eddig mindig nagyon jól szerepeltek a diákjaink a versenyvizsgákon, a kevés meghirdetett helyből a legtöbbet ők viszik el. Külön büszkeségünk, hogy végzőseink országos szinten is learatják a babérokat. Egy volt diákunk szaktanfelügyelőként a minisztériumban dolgozik, egy másik a brassói Jules Verne magániskolában, szeptembertől pedig egyik hallgatónk a kolozsvári Waldorf-, egy másik a szintén kolozsvári Montessori-óvodában fog dolgozni. Emellett személyes szinten is sokat nyújtunk. Nem igazán ismerek más olyan szakot, ahol ekkora lenne a hangsúly a személyiség, az érzelmi intelligencia fejlesztésén.

                                                                                                                                              NYÍLT NAP A BBTE MAROSVÁSÁRHELYI TAGOZATÁN
A Babeş-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi tagozata április 23-án, ma, nyílt napot szervez középiskolás diákok, illetve minden érdeklődő számára. A rendezvény célja lehetőséget teremteni arra, hogy az érdeklődők benézhessenek a BBTE Pszichológia és Neveléstudományok Karán tartott előadásokra és szemináriumi tevékenységekre, ugyanakkor az egyetemistákkal beszélgetve is betekintést nyerjenek a tagozaton zajló közös munkába, választ kapjanak a felvételivel kapcsolatos kérdéseikre. A nyílt napra nem kell előzetesen bejelentkezni, 10-18 óra között bárki ellátogathat a tanintézménybe. 10-14 óra között előadáson, illetve szemináriumon, 14-15.30 óra között az elsőéves diákok által szervezett interaktív tevékenységeken, 15.30-tól dr. Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvének bemutatóján vehetnek részt az érdeklődők. (Forrás: Nyílt nap 2013 Nyílt nap)

NYÍLT NAP „PEDÁS” GÓLYAJELÖLTEKNEK

 Népújság 2013. április 23. Szerző: Nagy Székely Ildikó

Fotó: Nagy Tibor

A Babeş-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi Pszichológia és Neveléstudományok Karának mindennapjaiba tekinthettek be tegnap a pedagógiai pályára készülő középiskolások. A nyílt nap első felében dr. Szilveszter László Szilárd magyar nyelv és irodalomból tartott előadásán, illetve gyermekirodalmi szemináriumon vehettek részt a gólyajelöltek, délután műhelytevékenységekre, ismerkedési és csapatjátékokra került sor. Ottjártunkkor dr. Kádár Annamária, az egyetemi kirendeltség vezetője és drd. Bodoni Ágnes egyetemi adjunktus társaságában éppen azt tárták fel a körben ülő jelenlegi és jövendő diákok, hogy ki mit vagy éppenséggel kit szeret leginkább – ketten is a teknősbékát, az egyik lány egy Tamás nevű fiút –, aztán közös mandalázás következett. Egy másik teremben dr. Kozsik Ildikó (fotó) irányításával háztartási hulladékból születtek ötletes játékok, vécépapírguriga-testű, cérnafejű kutyus, papírból hajtogatott krokodil.

– Fontos, hogy a jövendő pedagógusok tudják, hogyan lehet eldobandó anyagokból, szemétből új tárgyakat készíteni a gyerekek számára. A legtöbb gyerek ugyanis kész játékokat kér és kap, azokat pedig nem tudja igazán értékelni. Így viszont átélhetik az elkészítés örömét – mondta a bábművész-pedagógus.

Kora délutánig körülbelül 20 középiskolás látogatott el az egyetemre, nemcsak a Mihai Eminescu Pedagógiai Líceumból, hanem a Bolyai Farkas Elméleti Líceumból, illetve az építészeti szakközépiskolából is érkeztek diákok, és voltak, akik osztálytársaik nevében is érdeklődtek.

– Egyrészt az itt zajló tudományos életbe, az előadásokba, szemináriumokba kívántunk bepillantást nyújtani, ugyanakkor arra szerettük volna felhívni a jövendő diákok figyelmét, hogy itt közvetlen tanár-diák kapcsolat alakult ki, a képzés jellege pedig elsősorban élménypedagógiai, tapasztalati tanulás, egymástól is rengeteget tanulunk – mondta dr. Kádár Annamária, aki a nap végén bemutatta Mesepszichológia című könyvét.

A Babeş-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi Pszichológia és Neveléstudományok Karán az óvónői és elemi oktatás pedagógiája szakra tavalyhoz hasonlóan 35 helyet hirdetnek meg, a felvételire júliusban kerül sor. Ezt megelőzően júniusban várhatóan nyílt hétre is sor kerül (Forrás: Nyílt nap a gólyajelölteknek)

                                                                                                                                      ÉLMÉNYPEDAGÓGIAI NAP — MESE ÉS DRÁMA A TANULÁSBAN

Népújság 2012. november 21.

Másodszor hívja meg a pedagógusokat az aktív tanulással, tapasztalatszerzéssel járó napra, november 24-re a marosvásárhelyi Kulcs Egyesület és a Babeş–Bolyai Tudományegyetem nevében dr. Kádár Annamária egyetemi adjunktus. A szakmai fejlesztő nap célja új ötletek, hatékony módszerek, technikák elsajátítása a gyermekközpontú, kooperatív nevelési elvekre alapuló pedagógiák élmény- és eszköztárából. A rendezvényen a mese és a dráma számos alkalmazási lehetőségét dolgozzák fel az óvónő, a tanítónő, a pszichológus, a terapeuta, a szociálpszichológus, a gyermekpszichodráma csoportvezető, a színész, a bábszínész, a zenész, a táncos, a néprajzkutató szemszögéből.

A program során Stiblár Erika pszichológus, relaxáció- és szimbólumterapeuta, népmesekutató tart előadást arról, hogy miképpen lehet ma is használni a nevelő, növelő, tanító, segítő, nevetéssel oldó és titkokat közvetítő meséket a pedagógus személyes fejlődésében és szakmai tevékenységében. (A népmese szerepe a tanulásban). Struguraş Fazakas Ildikó Játsszuk azt, hogy… a drámajáték a drámapedagógia meghatározó eszköze címmel tart előadást. A bennünk rejlő varázserőről, amely segít áthidalni a nehézségeket Kacsó Erika pszichológus, tréner, szupervizor és Bartók Éva gyógypedagógus, tréner, szupervizor osztja meg tapasztalatait a hallgatósággal. A további előadók: Jenelle Mazaris az Egyesült Államokból (Mesemondás és drámajáték kreatív feldolgozása), Barabási Hajnal óvónő, színművész (A drámajáték, a személyiségformálás tényezője), Deák Réka bábszínész, drámapedagógus (Papír-dráma – fedezzük fel a papírt mint eszközt), Kádár Annamária pszichológus, egyetemi adjunktus (Személyiségfejlődés, önismeret és átváltozás a mese erejével), Lazsádi Csilla óvónő, szociálpedagógus, Szőcs Raymond iskolai tanácsadó, pszichodráma asszisztens (Benned a tündér, benned a sárkány, benned a mese!), Hayasi Akio és Kelemen Katalin (Mese és játék a tanulásban).

A rendezvényt november 24-én tartják a marosvásárhelyi 7-es Számú Általános Iskolában. Iratkozás Kémenes Hajnalnál: hajniro@yahoo.com. Tájékoztatás Kádár Annamáriánál: annacska@gmail.com, 0741-196-341. (Forrás: Élménypedagógiai nap)

ŐSZKÖSZÖNTŐ GYERMEKFOGLALKOZÁS
Esemény időpontja: november 8, 2012 – 17:30
November 8-án, csütörtökön 17.30-19 óra között a Kulcslyuk könyvesboltban kézműves-foglalkozást szerveznek óvodás és
kisiskolás gyerekeknek és szüleiknek egyaránt. Lesz papírszínház, játék, móka. Műhelyvezetők a BBTE diákjai. A belépés
ingyenes. (Forrás: Őszköszöntő gyermekfoglalkozás)

„MEGTÖRTÉNIK BENNÜNK A CSODA” — PEDAGÓGUSOK MINT JÁTSZÓTÁRSAK

Népújság: 2012. november 25.  Szerző: Nagy Székely Ildikó

Medvévé és favágókká, matrózokká, farkasokká és nagymamákká változva tanultak önmagukról és óvodásaikról, kisiskolásaikról azok a pedagógusok, akik a szombat délelőttöt és délutánt a Marosvásárhelyi 7-es Számú Általános Iskolában töltötték. Ez a tanintézet adott otthont a Kulcs Egyesület, illetve a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Kara által másodszor megszervezett élménypedagógiai szakmai napnak, melyen izgalmas előadások és műhelygyakorlatok révén valósult meg a gyermekközpontú oktatás, nevelés kérdésköréhez kapcsolódó tapasztalatcsere.

– A tavalyi – a tanításban alkalmazható alternatív módszerek ismertetésére épülő – élménypedagógia-nap résztvevőinek kérésére szerveztük meg újra a találkozót, ezúttal Mese és dráma a tanulásban címmel. A mese fantasztikus lelki táplálék, amolyan hamuban sült pogácsa a léleknek, és mivel eljátszható, szorosan összekapcsolódik a drámajátékkal, a cselekvéses tanulással. Mindez a lassú élet mozgalommal is összefügg. Egy olyan napot kívántunk megszervezni, amelynek során mindenre jut időnk, azzal foglalkozunk, amivel szeretnénk, feloldjuk a feszültségeket – foglalta össze a rendezvény lényegét a főszervező, dr. Kádár Annamária egyetemi adjunktus. A mese és a dráma alkalmazási lehetőségeire rávilágító meghívottak között pszichológus, terapeuta, szociálpszichológus, színész, bábszínész, táncos, néprajzkutató is szerepelt.

Barabási Hajnal, színi végzettséggel rendelkező óvónő a személyiségformáló – kapcsolatteremtő, érzékszerveket finomító, illetve számos készséget (fantáziát, térhasználatot, beszédkészséget) fejlesztő – drámajátékok során arra hívta fel többek között a jelenlevők figyelmét, hogy a – szakirodalomban poitiers-i medveként szereplő – drámajátékban a favágót alakító kisgyerekektől nem várható el, hogy becsukják a szemüket, mint az iskolások, mert félelemérzetet kelthet bennük az, hogy nem látják a medvét alakító társukat. A medve üvöltsön, mert akkor kijön belőle a feszültség – hangsúlyozta a pedagógus, aki a műhelygyakorlat után azt is megfogalmazta, hogy miért annyira fontosak ezek a játékhelyzetek.

– A gyerekek felszabadulnak, sokkal bátrabbak lesznek ilyenkor, fejlődik az önbizalmuk. Játékhelyzetről lévén szó, amelyben társaikkal közösen vannak jelen, nincs stresszhelyzet, nem érzik úgy, hogy szerepelnének, és mindenki rájuk figyelne.

Stiblár Erika székelyföldi származású, Magyarországon élő pszichológus, relaxáció- és szimbólumterapeuta …Holnap legyenek a ti vendégeitek címmel a népmesék léleknövelő, a tanulás szempontjából is fontos szerepéről tartott előadást.

– Ha a mese megérkezik a lélekhez, a lélek rendeződik, erősödik, nő a pszichoimmunitás – összegzett az eszmefuttatás végén a szakember, aztán azt is kifejtette, miért jó az, ha a pedagógusok erre a lelki munkára is nagy hangsúlyt fektetnek.

– Ha a gyerek lélekben fejlődik, jobban lehet számítani jelenlétére, az „ismeret” szavunkban rejtőző „merésre” – mondta Stiblár Erika – előadását részletesebben a Harmónia rovatban ismertetjük –, majd az „égető kérdések” perceiben a mesemondás utáni időre vonatkozóan azt tanácsolta, hogy a pedagógusok ne tegyenek fel konkrét kérdéseket, és ne fogalmazzanak meg tanulságokat a történetről, amelyet a gyerekek játékaik során újraélhetnek, folytathatnak, még inkább magukévá tehetnek.

Az USA-ból származó, Magyarországon élő Jenelle Mazaris játék- és drámaterapeuta improvizációs szerepjátékra hívta meg az egybegyűlteket. A csoportokra osztott pedagógusoknak a Piroska és a farkas című Grimm-mese egy-egy részletét kellett előadniuk a mese különböző szereplőinek szemszögéből. Jenelle Mazaris a Pszichológusok Kollégiuma által akkreditált hároméves romániai játék- és drámaterápiás képzés oktatója, melyen Lazsádi Csilla óvónő, szociálpedagógus is részt vesz. A „kulcsos” gyerekrendezvények törzsvendégei által jól ismert, mosolygó szemű óvónőt arról kérdeztük, hogyan befolyásolta, változtatta meg a gyerekekkel folytatott munkáját ez a képzés.

– Azt tudatosította bennem, hogy merjek a gyermeki rendre, a gyermeki fantáziára hagyatkozni, higgyek az alkotó folyamatban, hiszen alkotás közben történik meg mindannyiunkban a mese – fogalmazta meg a lényeget a fiatal pedagógus az előadás és műhelygyakorlat közti röpke szünetben (Forrás: Megtörtént bennünk a mese)


iskola3b

Reklámok